December 26, 2010

INFO| PENYAKIT GASTRIK!

BILA JARI JEMARI BERSUARA!
Salam buat teman2 blogger2..terima kasih kepada semua yang memberikan sokongn menjayakan segmen JOM BERKENALAN yg bakal melabuhkan tirai~

Tadi aku tergerak hati untuk menghubungi seorang rakan semasa zaman sekolah dulu..masa call tu suaranya sangt lemah dan tak bermaya...Aku dah boleh agak..dia mungkin sakit perut..sejak sekolah lagi dia ada sejenis penyakit yang sangt popular iaitu En Gastrik!Tapi gastrik kawan aku ni pelik sikit..serang tak ikut masa...kebetulan aku telefon, dia tengah menahan kesakitan..owh..sangt kasihan...!macam2 cara da dia buat..tapi gastrik tu tetap serang..pergi klinik doktor ckp gastrik dia bukan tahap yg teruk lg untuk operate~hurm..sabar ya...

Sedikit info mengenai gastrik(Info Penyakit)..


Tanda Gastrik
Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. Antara tandanya ialah :

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
* Rasa senak, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Hilang selera makan
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)
Ulser pada dinding perut!



Siapa yg berisiko?!


Gastrik adalah masalah sangat lazim dan boleh berlaku pada sesiapa saja. Secara umumnya lebih ramai lelaki mengalami masalah gastrik dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. Ia biasanya disebabkan gaya hidup dan cara pemakanan.(sumber info sihat).

pss:Mungkin sebab perempuan dah kena SENGGUGUT kot..kira fair la kan~


10 comments:

  1. mcamana la nak mkn bnyk kan~dah kena gastrik mesti kna pntng!

    ReplyDelete
  2. haha,, klaka.. xpenah dgr lg pasal pompuan kena segugut,, laki kena gastrik.... adil2...

    ReplyDelete
  3. Aku pown penah kena gastrik yang terok jugak time zaman skolah dulu.. saket dia tuhan jer yang taw.. tp syukurla skang ni aku dah jauh daripada penyakit tuu.. huhu..

    ReplyDelete
  4. @ZWAN SABRI oh wan!takbleh byng..mesti sakit sngt kan~

    ReplyDelete
  5. perempuan kuat makan sebab tu jarang gastrik. lelaki kene tahan makan sebab kene belanja aweks yg kuat makan. ehehe

    ReplyDelete
  6. aku slalu kna gastrik zaman blaja dlu...

    Salam blogwalking & blog following yer.....
    i denga sukarelanya follow blog kamu untuk luaskan network blog...hehhehe

    hit me back ya klu sudi..... \^__^/

    ReplyDelete
  7. aku pun ada gstrik..tak ska mkn ubat,. kalo kwn akim dah mkn ubat omeprazole, tpi tu kira dah kronik mcm aku,heheee

    ReplyDelete
  8. huhu..
    kte pn de gstrik, lw skit sgt
    xley nk than mmg g klink, dktr sntik~

    huhu kna ikt jadual mkan ^^,

    ReplyDelete
  9. pernah kene dulu sekali masa sekolah menengah..tapi pastuh dah tak kene dah.pelik betol.huhu

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~