September 19, 2010

::Tak perlu cita-cita setinggi awan jika tiada usaha::

Monolog:
cita-citaku..cukup tinggi..kononya mahu mengapai awan..namun usahaku hanya sekadar dibawa angin hilang menerombosi ruang udara..tatkala sang merah melenyapkan sinarnya..aku kegelapan mencari punca cahaya..kelam..suram..sepi...

 Namun kaki ini tak mengenal erti penat..masih melangkah dan terus melangkah..bisakah seorang insan seperti aku menggapai awan??ah..masih sangsi..wahai encik keyakinan..manakah kamu?sudah sekian lama bersembunyi..semakin hari en sangsi semakin mengganas..dush2..sepak terajang tak berguna..kalau sekadar fikiran hanyut dibawa arus hedonisma..baik sangkutkan sahaja usahamu dipintu kegagalan..

 Tapi, sanggupkah kamu biarkan pintu kegagalan menghalangmu berjaya?arghh...aku bingung seketika..bangunlah wahai iman..hanya kamu mampu mengisi kekosongan jiwa ku..bangunlah..aku perlukan mu..Tapi iman tanpa keyakinan apa maksudnya?bukankah en sesat pasti hadir..maka saudaraku..jangan kamu undur selagi belum menggapai awan..

pss:awan merujuk kepada cita-cita kita..

::...pasti keyakinan itu wujud di hati...buangkan saja En sangsi dari diri kamu.::
Sekilas hidupku:
Cita-citaku dulu cukup tinggi..mahu belajar medik di Mesir..Ya, mahu menjadi Dr yang berjaya,,namun hanya menjadi igauan tatkala malam..bila sang suria memancarkan sinarnya aku tersedar..harapan tanpa kemampuan fikiran hanya sia-sia..Segalanya musnah tatkala aku menyedari aku hanya insan kerdil yang tak punya apa-apa..Mujur masih berpeluang memasuki matrikulasi..langkahku kian berani..namun seperti biasa masih tiada sinar...sehinggalah aku terpilih ke UPSI..kini aku sedar..impianku itu mampu dicapai jika aku usaha lebih lagi..kini tekadku mahu belajar selagi mampu belajar..kerana ilmu itu ada dimana-mana..Dr pertanian barangkali sudah tersurat untukku..insyaALLAH...

1 comment:

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~