February 4, 2014

CARA-CARA SAMBUNG MASTER/PHD DI LUAR NEGARA | skim pascasiswazah MARA

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Sekadar perkongsian untuk sesiapa yang berminat dan berhasrat melanjutkan pengajian peringkat master/phd di luar negara, di sini saya ingin kongsikan cara-cara ataupun saluran yang boleh dilakukan untuk menggapai hasrat tersebut..Sebenarnya sangat banyak peluang untuk menyambung pengajian di luar negara, cuma kadang-kadang kita tidak tahu apakah langkah pertama kan...Jadi, lebih elok bertindak sekarang sebelum terlambat!

intro tak menahan =_

haha..okeh untuk edisi kali ni nak kongsikan tentang Skim Pinjaman Pascasiswazah MARA. Untuk pengetahuan pembaca blog, Skim pinjaman pascasiswazah MARA ni merupakan skim pinjaman boleh ubah yang diperkenalkan oleh MARA bagi membantu sesiapa yang berhasrat menyambung pengajian peringkat Master/PHD di luar negara. Anda hanya perlu membayar 20% apabila tamat pengajian kelak.Jadi MARA dah bagi duit dan kenalah study elok-elok kat tempat orang nanti ya..


MARA akan membuka permohonan pada 3 februari sehingga 16 februari 2014.


LANGKAH-LANGKAH PERSEDIAAN

A)MOHON UNIVERSITI
-Dinasihatkan untuk memohon universiti dari sekarang walaupun MARA belum membuka permohonan. Harus diingat, syarat MARA ialah Universiti top 100 ranking in world.  Tapi biasalah kadang-kadang ada program yang diminati bukan dalam ranking top, jadi boleh membuat surat rayuan kepada pihak MARA nanti.

Update note- Memandangkan setiap tahun requirement MARA berbeza jadi sila lihat syarat semasa 
Tahun 2013 (Top 100 uni in world)
Tahun 2014 (MARA bagi list uni ntuk dipilih)
Tahun 2015 (?)

>>contoh nak tengok ranking universiti bleh rujuk sni


DOKUMEN DIPERLUKAN MOHON UNIVERSITI
-Transkrip akademik
-English requirement
-2 Reference letter( boleh mntak pensyarah buatkan)
-Personal statement (cerita pasal diri kita, kenapa nak ambil kos tu dan kenapa pilih uni tu..boleh search contoh kat encik google sangat banyak)


okeh part apply uni sangat mencabar..pergi jer laman web uni yg anda minat terus carik butang "apply" then ikut ja apa yang diminta. 
Document tak lengkap??Jangan risau mungkin ada yang tengah final sem nak apply mana nak dapat transkrip kan...ada yang tak amek exam english lagi...APPLY sahaja dulu..sebab lepas ja apply kalau berjaya anda akan dapat____

1)Conditional offer  letter- Tawaran bersyarat.
Bila da dapat tawaran bersyarat ni maknanya anda kena penuhi syarat uni tu dulu baru dapat tawaran penuh..contoh uni suruh ambil IELTS , so kena pergi ambil IELTS dan  dapatkan requirement yang uni nak dulu.

2)Unconditional offer  letter- Tawaran rasmi
-Bila anda dah sediakan smua doc yang uni nak dan tak sngkut apa-apa terus dapat uncond letter. Maksudnya dah diterima secara rasmi.Kalau still sngkut kat transkrip ke IELTS ke tawaran anda still Conditional..Jadi berusahalah untuk dapatkan UNCONDITIONAL cepat-cepat ya!

Pening ke??kalau dah pening nak apply sendiri boleh jumpa agen..Sebenarnya banyak agen yang boleh tolong apply uni dari A sampai Z..Cuba E-mail jer agen tu nanti tahulah dorang nak tolong camner.Guna agen free of charge..Berikut contoh senarai agen :
-Malaysian British Educational Cooperation Services (MABECS)

-Gen Education Malaysia

-Nazza Education Sdn. Bhd.


B) ENGLISH REQUIREMENT
-Nama lagi belajar oversea kan.Dah pergi sana kena speaking bagai kan..haha. Jadi semua uni kat oversea perlukan english requirement ntuk pastikan kita kat sana tak tidur dalam kelas. Kira boleh faham bahasa english dan boleh tulis masa exam.Setiap universiti perlukan english requirement yang berbeza-beza. Jadi tugas anda ialah tanya uni tu direct kalau nak kepastian pasal requirement yg diperlukan. Antara english exam yang popular ialah:

1) IELTS

2) TOEFL

Dan...
Ada juga universiti yang boleh waived english exam kat atas ni kalau anda punya GCE-O english masa SPM dapat C above minimum C. Jangan tertukar! Bukan result BI SPM ya..Tapi dalam slip SPM dulu ada tulis kat bahagian tepi tu bawah GCE-O. Haa..nak lebih confirm pergi ja sekolah lama mintak sijil GCE-0 kat kerani skolah siap ada cop uni of cambridge lagi.

Ada juga Universiti yang just nak SURAT DARI BAHAGIAN AKADEMIK IPT  mengatakan ENGLISH AS MEDIUM LANGUAGE ja terus boleh dapat Unconditional offer letter. Takpayah susah-susah keluarkan duit 600 ringit ambil exam tu.

*Untuk kepastian pasal ni just direct tanya universiti yang anda mohon ya..

*Pastikan dah confirm dapat biasiswa baru ambil exam english sebab yuran 600 ringgit.Result 2 minggu ja dah dapat. Dan result valid dalam tempoh 2 tahun. (nak ambil awal pun takpa, sbb duit sndiri kan)

C) PROSES PERMOHONAN MARA 2013

Pada tahun 2013, terdapat dua stage perlu dilalui oleh pemohon iaitu:

1) Isi permohonan online:
-masa isi permohonan online, yang penting anda sudah ada satu pilihan universiti dan satu pilihan kursus yang ingin diambil dan PERLU DIISI SEMASA MEMBUAT PERMOHONAN ONLINE KALI PERTAMA.

Tips: Pilih universiti yang berada dalam list MARA atau TOP 100 in world untuk peluang lebih cerah ke stage kedua.

-Tapi masa ni belum ada surat tawaran lagi kan?Takper isi jer uni yang anda nak pergi. Dalam masa yang sama apply uni tu dan beberapa uni lain sebagai backup.
-Selepas membuat permohonan kali pertama tekan butang "SUBMIT" dah dikira anda sudah memohon..sebab tiada status samada permohonan anda diproses atau sebagainya"..terus tunggu untuk panggilan ujian psycometrik
-Kemaskini boleh dibuat sebelum tarikh tutup.(tak pasti berapa kali boleh kemaskini..rasanya sampai tarikh tutup boleh)
-Jangan lupa isi result SPM dan Penglaman kerja (bagi yang pernah bekerja)

2) Ujian psycometrik
( Hanya calon yang terpilih melalui tapisan online sahaja dipanggil)
-Ujian psykometrik ni ada 50 soalan Bm dan 50 soalan BI (100 objektif)
dan satu soalan esei.
Soalan objektif tu tema(personaliti,logik,matematik,sains,sejarah sikit,brkaitan MARA)

 Senarai calon berjaya mendapat Skim pascasiswazah MARA dikeluarkan.
-Hooreyy, lepas ujian psycometrik, MARA terus keluarkan senarai nama yang berjaya!

*2013 tiada temuduga
*2014 ada temuduga
*2015?? 

D) TAWARAN BERSYARAT MARA
-Selepas senarai nama pemohon yang berjaya diketahui, MARA akan mengeluarkan surat tawaran bersyarat. Pemohon perlu melengkapkan semua syarat yang telah diarahkan dan menghantar dokumen yang lengkap untuk diproses. 

E) TAWARAN RASMI MARA
-Setelah memenuhi syarat-sayarat MARA dan menghantar dokumen tawaran bersyarat, pemohon akan mendapat Tawaran rasmi MARA. Semasa menghantar tawaran MARA ini, perlu disertakan unconditional offer letter sebelum MARA memproses dokumen dan memasukkan duit allowance ke dalam akaun.

F) KURSUS BTN
-Takwim BTN akan disertakan sekali dalam surat tawaran bersayarat MARA. Anda perlu memilih tarikh dan perlu mengikuti kursus BTN.

G) MEMOHON VISA
-Bagi pemohon yang berjaya mendapat tawaran MARA, anda sudah boleh menguruskan VISA secepat mungkin. Kerana proses membuat VISA memakan masa. Harga VISA bergantung pada negara tempat anda memohon. Anggaran harga Rm 1600-Rm 2000++.

H)  FLIGHT TICKET
-Setelah VISA siap anda sudah boleh meminta MARA belikan tiket ataupun mendahului duit sendiri .

I) MASA UNTUK BERANGKAT
-Setelah berpenat lelah menguruskan segala persiapan, tiba masa untuk berangat ke destinasi masing-masing. Jaga diri di tempat orang! Selamat jalan ^-^



Baiklah..rasanya setakat ni dulu untuk permulaan. Harus diingat ini hanyalah perkongsian berdasarkan pengalaman saya semasa tahun 2013..Allhamdulillah telah berjaya tamatkan Master di University of Sydney Australia..Setiap tahun syarat MARA mungkin berbeza. Nanti MARA dah bukak permohonan sekurang-kurangnya dah bersedia..Kuatkan semangat sebab banyak cabarannya dari mula proses sehinggalah tamat belajar..Jika ada yang ingin kongsikan pengalaman dan maklumat terkini berkaitan permohonan MARA bolehla share di ruangan komen ya (^_

Moga bermanfaat untuk semua


The University of Sydney, 2014



SEMOGA BERJAYA!

363 comments:

  1. susah jgk nak apply.. byk betol procedure.. btw thanks for sharing..^_^

    ReplyDelete
  2. @gadis melayu Betui tu..ni baru fasa pertama belum masuk bab agreement , VISA dan sebagainya..all d abest!

    ReplyDelete
  3. teringin jugak nak sambung master, tapi rasanya sambung master di UPM dulu kot ^^

    ReplyDelete
  4. Nice one. lama dah tunggu entry nih. thank you senior ;)

    ReplyDelete
  5. @Anisah Zahorin takper anis bnyak masa ag nk prepare.hehe...ni intro baru.pasni ada ag..

    ReplyDelete
  6. terima kasih sebb share.. last year n year2 yg lain bukak bulan 3 kan.. tahun ni awal pulak.. huhuhu tp alahamdulillah dapat tau awal.. so boleh lah sedia ape2 pun.. jazakallah bir khair..

    ReplyDelete
  7. Masa apply mara tu nnti dorang minta result spm x?

    ReplyDelete
  8. masa mohon tu kena masukkan result spm juga..(^_

    ReplyDelete
  9. thanks for the info Hakim Lokman.

    ReplyDelete
  10. @salzamy sama-sama..tips, better dapatkan at least conditional offer .manalah tahu ada temuduga kira strong la permohonan tu..tnjuk jer kat MARA offer letter..pluang cerah skit..ramaii apply kan tahun ni..

    ReplyDelete
  11. tapi tue la macam xde chance jer..haha

    hakim lokman da dpt further study gak ker??shre ckt..kat mana?

    ReplyDelete
  12. @salzamy ..usaha dlu..semua ada peluang k...hahah..biarlah rahsia dlu...nanti ada entry lain sal tu..ahha

    ReplyDelete
  13. @Cikgu Akim


    hahaha..da agak.. xyah rahsia pon da bole baca..hehe

    saya apply U kan kena ada English requiremnt dulu la.. ehmm..mcm mana eh?

    ReplyDelete
  14. @salzamy ada 3 cara:
    1) guna result gce-o masa spm..ada certain uni kat UK terima kalau result C ke ats..pg sek lama n mntak sijil gce-0..scan...pastu send ke uni...member kat uni reading, Uk...uni manchester UK, n uni sheffield guna kaedah ni lepas.//tpi depend on course yg di ambil n faculty masing2 la/

    2)surat mengatakan english as medium language..certain uni kat australia accept surat ni..dengan syarat dikeluarkan oleh bahagian registry academik bukan faculty...suh orng akadmeik watkan n antor jer ke uni tu...boleh try

    3)last choice..terpaksa keluarkan duit 600 hengget...amek exam IELTS..tapi kalau failed kena repeat ag...so study dlu baru amek..

    try usaha no 1 and 2 dlu...then baru usaha no 3...

    ReplyDelete
  15. @Cikgu Akim

    ohh... cam tu ker? ehmm..byk jugak eh..

    acct sy bru 1st time menyegah blog awk nie.. baru tau..last minit sgtt nie.takut xsmpat..hohohh

    ReplyDelete
  16. @salzamy dont worry sempat..tawaran MARA valid sampai bulan 4 tahun 2015...maksudnya kalau tak sempat g mana2 uni intake sept 2014 ni..boleh try carik mana2 uni yg offer intake february-amrch 2015 tahun depan sbgai back up..so bnyak ag masa kan..yg penting skrng apply uni n usaha dapatkan MARA dlu..yg lain2..macam nk tukar uni ke ..tukar kos ke..bila da dapat MARA nantiboleh settle.btw..all da best!

    ReplyDelete
  17. @Cikgu Akim

    how about grants? any idea?
    selain mara?

    ReplyDelete
  18. @salzsamy tak pastilah yg lain..haha...btw..lau ada info nnti sy share ag...

    ReplyDelete
  19. @Cikgu Akim

    owhh..thanks a lot hakim. good info.

    ReplyDelete
  20. TQVM for the info..:).neway. percentage utk below than 3.5 cgpa get the opportunity tu rendah ye? sikit lagi nak capai.mm.so sad.utk bukan teknikal.

    ReplyDelete
  21. @Aleefa fatimah apply ja dulu...MARA akan tengok kesemua aspek...dont worry...in sha ALLAH kalau rezeki pasti dapat...yg penting da usaha k (^_

    ReplyDelete
  22. sy x paham pasal GCE-O tu...sy punya juz tulis GCE-O je tp member sy GCE-O 8e tu mcm mn plak...??

    ReplyDelete
  23. Betul ke untuk dapatkan pinjaman MARA cgpa kena 3.5 and above?

    ReplyDelete
  24. Betul ke untuk dapatkan pinjaman MARA cgpa kena 3.5 and above?

    ReplyDelete
  25. @epak_campo91 oo..camni pergi sek lama n mntak sijil gce-o....nnati kena scan sjil tu n antar ke uni waktu apply tu

    ReplyDelete
  26. @Sm Samu yg pinjaman MARA ni mmg ada syarat..cnth MARA pnya syarat teknikal- 3.0 abve..yg bukan teknikal 3.5 abve..But, apply ja..sbb MARA akan nilai from smua aspek..pengalamn kerja..ujian n temuduga...in sya ALLAH..ada rezeki anda

    ReplyDelete
  27. salam..nk tnye..if kte tgh smbg master kt dlm ngra n the rest semestr nk smbg kt oversea..bleh ke cm2?

    ReplyDelete
  28. @Anonymous tak boleh...kalau apply MARA kena full time..btw, susah kan nk wat plihan ..apa2 pon all da best!

    ReplyDelete
  29. salam, nak tanye, biasanya berapa lama tempoh MARA nak bgtahu kita berjaya ke x?
    n bole x klu tunggu confirm dpt Mara dlu bru apply Uni, sbb nak apply Uni tu need application fees yg agk mahal.

    thank u in advance :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu thun LPs...pertenghn bln 2 apply...pertenghn bulan 5 da tau result smua...ada yg smpt fly July lg....Tpi tgok gaya thun ni cm lg awl..maybe hjung bln 4 da dpt tau...Btw..Nk fly bila???sempt ja apply uni LPs tau Mara..but,my advice wt backup uni Len jgk yg tk pyh bya applctn fee ..apply siap2..backup tu pntng...hehe

      Delete
  30. owh, thanks, mgkn dlm september or janury thun depn..klu july myb x sempt sbb x hbes bljr lagi..
    bole suggest x uni mana yg x pyh bayr applictn fees?hehe
    so, bole je la kan utk ec Mara, letak dlu U yg mna kite b'mint utk blajr?

    tq..:)

    ReplyDelete
  31. @Anonymous yup..letak ja uni mana2 dlu masa isi permohonan MARA..tpi letak yg ada dalam list MARA baru pluang cerah skit..then apply uni tu pastu wat a few as back up...prefer UK or other country??okeh..actually sangat bnyak uni yg tk perlukan applction fee....kalau kat UK..most uni tk perlukan appliction fee...cnth : uni manchester-sheffield-newcastle-reading-aberdeen-bristol n bnyak ag (leh survey website uni yg dminati)..tkyh applctn fee..Australia-plak mostly nk applction fee..TAPI..kalau hantar borng masa dorng wat karnivl kat malaysia..bleh waived fee tu..ireland n new zealand pon sama...mostly tk perlu applctn fee..pss: ni based on pglaman dlu la masa curik2 tegok web site bermcm2 uni...(^_ ..apply ja bnyak2 u...

    ReplyDelete
  32. thank you for the info..oh patotla, sbb bru search Uni kt australia..ok, tq for your help:)

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum. Saya merupakan mahasiswa semester akhir. Dan saya juga mendapat tawaran biasiswa KPM sepanjang program ijazah. Mereka yang mendapat biasiswa ini terikat dengan kontrak KPM selama 5 tahun selepas pengajian. Jadi saya nak tanya, Boleh tak saya nak apply biasiswa Mara ni untuk pengajian master saya? Adakah saya perlu melaksanakan dahulu perkhidmatan5 tahun tersebut atau pun saya boleh menangguhkannya dan terus mohon bagi biasiswa Mara pula? Tetima kasih. :)

    ReplyDelete
  34. Slm bro..ada x uni yg mntk lbih DRI 2 reference lltr tu?

    ReplyDelete
  35. @Anonymous ..OH..agak cmplicted...actually isu postng lmbt skunk menjadi2...so..ada 2 cara..samada tggu ja pggilan postng yg tk tau bila n berkhdmat dlu..mybe after 3 years berkhmt bleh apply MARA kot..orrr...apply ja MARA dlu ..then wat surt mntak kbnaran KPM ats alasan postng tk tau bila..pg jmpa pgwai KPm sdiri ka camna..try usaha la kalau betul2 nk smbng master lepas abis dgeree n tak nk buang masa tggu postng yg mmg tak tau bila knn...hurmm...sedih gak ngn KPM ni..ibrt gntung tk bertali..sy da tggu 8 bulan kot...so..all da best!hope dpermudahkan niat kita nk blajar...(y)

    ReplyDelete
  36. @Syafiq wasalam..mmg ada certain uni yg nk 3 reffernce letter..tapi most uni nak 2 ja..

    ReplyDelete
  37. Salam.Saya nak tanya,untuk yang nak attach prove GCE-O untuk di hantar ke universiti tu,boleh tak kalau attach slip spm je?

    ReplyDelete
  38. Salam,saya nak tanya,andai kata lah MARA dah panggil temuduga tapi university tak bagi keputusan lagi walaupun conditional letter,kebarangkalian untuk nak dapat MARA mmg fail ke?

    ReplyDelete
  39. Salam bro, saye nak apply univ of london ( the school of Oriental and african studies), u tu termasuk tak dalm univ of london dan top 100 u untuk apply mara?

    ReplyDelete
  40. @Anonymous TAK BOLEH..sbb even hantar slip SPM pon..nanti uni tu tak faham pastu dia suh amek IELTS..hahah..soo better pergi sekolah lama ambil sijil Gce-0 then scan..pastu e-mail uni..sjil tu ada cop uni cmabridge..baru valid k..

    ReplyDelete
  41. @Anonymous kebarangkalian nk fail tu tk berani ckp..sebenarnya..MARA tak syaratkan ntuk ada offer letter baru lulus iv pon sbnrnya...cuma..permohonan sangat ramai..so..mesti ada kelebihan kan kalau masa iv da ada offer letter...usaha dlu dptkan at least cond..smpat lgi ni..all da best..

    ReplyDelete
  42. @Anonymous lukman- uni of london tu bila sy cek takdek dalam top 100...TAPI..bleh try cara :
    1)try search subjek yg nak ambil tu ranking dia TOP berapa in world..sbb MARA akan terima samada TOP 100 overall or TOP 100 by subject..try appeal top 100 by subject k..

    ReplyDelete
  43. Salam saudara. Saya nak tanya sikit. Apa maksud requirement GCE-0 tu C and above? Maksudnya kalau dapat C sahaja mmg terus disqualified ke? Ke maksud ayat tu C and above tu stat dengan B something? Mohon pencerahan.Sekadar nak dapatkan kepastian, supaya usaha tidak sia sia. terima kasih :)

    ReplyDelete
  44. @Anonymous ok..C and above maksudnya start dengan C..macamnilah...ada sorang kawan saya SPM tahun 2006 dia dapat gce-0 gred 6C...pastu masa dia buat permohonan uni of reading ckp minimum gce-o adalah C ..so, dia scan dan hantr ke uni terus dpt uncond..betul...nasihat sy, untuk mengelakkan usaha tidak sia-sia berkaitan english requrmnt ni, better e-mail uni yg dipohon tu dan tanya adakah gce-0 level diterima dan apakah minimum req untuk waived IELTS...da dpt jwpn terus settlekan cepat2...sebab setiap uni n kursus perlukan englsh req berlainan....semoga berjaya

    ReplyDelete
  45. seperti yg saudara tahu tahun ni mara dah senaraikan universiti seperti dlm lampiran A. Ramai yg agak kecewa universiti pilihan x tersenarai. Termasuk sy sendiri dh dpt unconditional offer dr satu universiti di UK. Rasenye kalau ade rezeki dpt MARA agak2 boleh x nk buat rayuan mntk tukar u yg x tersenarai tu?

    ReplyDelete
  46. @Anonymous ok..based on tahun lepas..ramai sangat yang dapat MARA then tuka uni..buat rayuan serta reason yg kukuh..so far, saya perhati MARA approved ja pertukaran uni tu..tapi mostly yg dapat tuka uni atas sbb berikut:
    1)kos yg nak tu tiada dalam senarai uni lampiran A..kos tu sngt limited..so uni sekian..sekian ja tawarkan..

    2)uni pilihan tu TOP 100 by subject..boleh search google n cek samada uni pilihan tu even tiada dalam lampiran A, tapi subjek yg nak di ambil cth: msc agriculture adalah no 11 terbaik dunia dalam bidang tu..tapi overall universiti no 178 dunia...so, ramai ja yg lepas wat rayuan termasuk beberapa org kawan sy...

    kesimpulannya, usahakan dapat MARA dulu..then nak tukar uni nanti boleh buat jika ada reason dan bukti uni tu top by subject atau sbb2 yg munasabah..n makesure wat backup apply 2-3 uni...

    ReplyDelete
  47. terima kasih banyak saudara.Info yang berguna.Saudara banyak membantu.Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  48. Salam.Saya ada terjumpa 1 entry ni,dalam entry tu ada bagitau untuk loan MARA ni may takes time to be credited into account.Betol ke kita kena prepare our own money to buy flight ticket (~RM3500), deposit for accommodation (~RM1500) and cost for life expense for a month (~RM500?) Sekadar memerlukan kepastian,adakah hal ini benar?Loan MARA akan dapat lambat sangat ke?If betol tak dapat la saya nak meneruskan hasrat sambung di oversea,sebab parents saya tak mampu pun walaupun untuk nak sediakan preparation untuk saya.

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum abang. Loan yang MARA yang dipinjamkan tu mmg cukup ke untuk menampung pengajian di luar negara?Lagi satu kalau ye lebih daripada cukup,selalunya average lah kan berapa selalunya lebih duit loan tu?

    ReplyDelete
  50. @Anonymous Yup...senang citer...memang kena READY KAN DUIT AROUND 5K untuk proses sebelum fly n sebagainya..then baru boleh claim dnegan MARA,,,betul..situasi tahun lepas...ramai sangat yang nak fly ke UK bulan 9...masa tu MARA sangat sibuk uruskan smeua benda....memang tak sempat nk proses doc n memang berlaku kat kawan2 saya fly dlu without duit MARA and semnggu lepas sampai baru duit masuk....

    kalau betul2 nk pergi...try apply intake awal tahun 2015...sbb masa tu MARA da tak bz sngt..ramai kan yg da fly bulan 9...soo..proses semua lancar..dapat duit MARA pon sebulan sebelum fly kalau antar semua doc MARA nak awal2..

    so.. ada masa 3-4 bulan kerja apa2 dlu..kumpul duit around 2K ntuk wat VISA K...TIKET FLIGHT BOLEH SURUH mara BELI...deposit rumah semua takdek masalah da sbb masa tu duit MARA da masuk kan..soo sediakan around 2k++ ntuk VISA sahaja....tu pun boleh claim balik nanti.betul..kalau ada niat tu..ALLAH akan permudahkan..yg penting usaha dlu sehabis baik.. (^_

    ReplyDelete
  51. @Anonymous ok...MARA akan bg dua jenis rate bulan2....rate A and B depend kawasan tu high living kos or normal..dont worry MARA da kira keperluan kita kat sana... so far member yg duduk UK tu citer duit MARA memang ckup and kalau pandai berjimat mmg ada balance ntuk simpanan skit2..tu kalau pandai bjimat la...so, pasal average lebih tu depend on pengurusan kewangan masing2 kat sana..sbb kat sana kena pandai crik rumah yg tk mahal sngt...makan tu masak ke beli...n a few thing lgi...masa mula2 dapat duit, pihak MARA akan masukkan enam bulan punya duit terus plus elaun penempatan.elaun pakaian n sebagainya bergantung pada jumlah yg disebut dalam perjanjian nanti..jadi..kena pandai2 organize perbelanjaan k...

    ReplyDelete
  52. Salam bro.Antara banyak banyak agent yang mana bro boleh cadangkan mmg servis dia cepat untuk uruskan semua urusan?Sebab ada yang terkena dengan agent yang servis nya lambat

    ReplyDelete
  53. @Anonymous salam..saya guna AUG Melaka...sangat cepat...boleh search cawangan AUG yg terdekat...and satu ag Nazza edu kat atas tu...

    ReplyDelete
  54. Okay bro.Terima kasih banyak

    ReplyDelete
  55. peh sgt lah byk benda nak kena buat... hohoho... plih enxchange program je la kalau cmni >_<

    ReplyDelete
  56. Salam...saya baru tahu tntg tawaran ni hari ni.. T_T yang universiti pilihan tu kita kne approach dlu kan? so kalau dia reply lambat cmne yer? tulis je ke dlu kat permohonan mara ni ke?

    ReplyDelete
  57. @aZuRe_sQy DONT WORRY SEMPAT LGI APPLY ,yup tulis ja dulu uni tu dalam permohonan..then usaha apply uni tersebut ya..buat juga back up bebebrapa uni lain juga..all the best!

    ReplyDelete
  58. @lailatul insyirah hahah..betul hajar..procedure dia mmg bnyak..kena ready mental betul2.

    ReplyDelete
  59. backup bbrpa uni tu boleh je kan if kita apply tak de dlm list...uni utk agriculture postharvest agk sdkit di dalm list yg trsenarai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..btul..bckup bnyk2..ntuk agric xbnyk uni twrkn yg DLM list Mara.bleh search top uni ntuk bidang agric...ooo...boleh rjuk laman web uni..kdg2 dia xbgtau spesfk postharvest..dia akan state msc agriculture..then Kat uni nnti plih spesifik apa..btw.sy pon amek bdg agric nnti..smga berjaya

      Delete
  60. saya ingin melanjutkan Phd di new zealand nnt..saya sudah berkahwin & suami akan turut serta ke sana..adakah pinjaman mara ini cukup utk perbelanjaan sewa rumah & mkn minum kami berdua? suami saya mungkin akan mencari kerja di sana, cume x pasti kerja yg mcmane die boleh dpt..agaknya, loan yg Mara bagi ni cukup ke?

    ReplyDelete
  61. @Nadi Kawaii assalamualaikum...untuk soalan ini boleh rujuk forum khas bg pascasiswazah MARA :

    http://perjalananku.com/maraforum/

    .........Boleh ajukan soalan dalam forum..in sya ALLAH mungkin yg sudah mempunyai pengalaman sama boleh share sesuatu..

    btw, semoga urusan PHD ke NZ dpermudahkan.. (^_

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok tqvm for the info..saye dh register dlm forum tu dah :) tq

      Delete
  62. setahun berapa kali MARA buka offer ye?

    ReplyDelete
  63. Salam. English requirement GCE-0 level masih boleh diguna pakai untuk apply masters? sbbnya macam dah lama sangat time ambik SPM tu.

    ReplyDelete
  64. @Aqilah Darif masihh boleh...cuba send kepada uni...sbb member2 yg spm dah lama pon still uni accept..

    ReplyDelete
  65. Macam mana kalau final year student final semester nak apply universiti utk kemasukan tahun 2015 tp yg mara tu saya apply tahun 2014? Boleh ke? Transkrip, dan sijil lain2 tu tak perlu hantar lagi kat uni yang kita apply tak pe ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehh..mcam kes sy la..final year tahun 2013..fly aussie bulan 2/2014...tapi kena fly bfore blan 4 la...soalan kedua tu..bole..tpi selagi xlegkap sjil..still xdpt uncond

      Delete
  66. Assalam teacher akim

    trimas post entry ni..sgt2 mmbntu! mcm mne nk tau kte dpt mara ke x? sbb dye x bg tarikh yg tepatkan utk result keluarkn? klu result dah keluar mntk tlg update kn ye..trimas3!

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya dia akan post kt fb..dont worry..hehe

      Delete
  67. SALAM...Ape maksud ni yek?

    Ada juga Universiti yang just nak SURAT DARI BAHGIAN AKADEMIK IPT mengatakan ENGLISH AS MEDIUM LANGUAGE ja terus boleh dapat Unconditional offer letter..

    it means IPT yg kita blajar dlu ke???

    ReplyDelete
  68. @WAW yup...maksudnya masa degree dlu..pergi bahagian akademik university dan mintak buatkan surat English as medium language..makesure ada tandatangan registrar akademik baru valid...

    ReplyDelete
  69. Ok..tq cikgu akim..now i need to contact unie...walau dh lama tgal..tqvm...

    ReplyDelete
  70. This has been so helpful. Thanks!
    But I nak tanya, the essay selalunya topic mcm mana?

    ReplyDelete
  71. what you see yourself in 5 years time...not more than 50 words..ni soklan msa thun lpas

    ReplyDelete
  72. cikgu,,tolong update entry untk ujian psychometric dan temuduga..please

    ReplyDelete
  73. @ATIKAH ALI okeh jap...a little bit busy here..haha...

    ReplyDelete
  74. @ATIKAH ALI

    loqman_taurus90@yahoo.com

    in sya ALLAH cuba jawab soalan...

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum cikgu. Saya last year fr chem eng. Ingt nk apply next year pnya Scholar mara la en . Klau U bgus utk chem eng apa eh? Thnks

    ReplyDelete
  76. boleh rujuk top 100 uni in wrld and top uni in chemistry

    ReplyDelete
  77. Salam, boleh tahu utk apply University memang perlukan 2 reference letter ke? different letter atau mcmana ya..thank u senang saya refer dekat blog ni :)

    ReplyDelete
  78. @Anonymous sebenarnya bergantung pada university..berdasarkan pengalaman saya apply dlu kebanyakkan uni nk 2 reff letter daripada 2 pensyarah berlainan...Tapi ada juga uni nk 3 reff letter...

    Tips reff letter yg bagus:
    1) pastikan ada letter head faculty ataupun uni beserta tandatgn pensyarah tersebut..kemudian scan dan hantar ke uni

    2)Jangan terlalu panjang..satu page cukup...

    3)reff letter tu suruh pensyarah yg betul2 kenal kita buatkan satu...then satu lagi pensyarah yang jadik supervisor masa buat tesis dulu...

    ReplyDelete
  79. Thanks for sharing..smoga dimudahkan urusan anda..

    ReplyDelete
  80. Assalammualaikum, saya baru saje ambk psychometric test smlm. mggu dpn insya allah interview. bleh minta bagi tip utk pass interview x? skarg ni saya masih dlm process approach lecturer2 uni, xde confirmation lg. since saya ad isi uni yg saya ingin pergi but still xde respond lg, benda ni effect result interview x? sorry byk tny n nmpk agak gelisah.. heee ape2 pun, thank in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam...hihi..mntk maaf..klu psal iv sy xdek pngalmn..sbb tahun lpas xdak iv...lpas ujian psyco truss dapat rsult brjya ke x....tapi klu fkir scra lgik..dlm ramai2 tu..msti msa iv MARA akn fkus kpda org yg da dpt uni dlu kn cmpred ngn yg blom dpt offer uni...Tapiiiiiii klauu da apply n uni tgh proses ag..better print bukti yg da mhon uni tu n klu ada email from uni ckp applction tgh proses prnt n bwak msa iv...then ms iv cterla yg da apply uni n btui2 nk smbng blja sbb apa..in sya Allah dpermdhkn..confident ja

      Delete
  81. Assalamuakaikum bang,nak tanye skit,kalau saye nk apply degree oversea boleh ke untuk program pascasiswazah nie?
    pastu kalau dah lebih tarikh tutup camne plak,harap dapat tolong.tq~

    ReplyDelete
  82. @Anonymous wasalam...program untuk pascasiswazah da tutup..kena tggu ntuk next year plak.Tapi kalau untuk degree, lepasan SPM 2013 baru ja bukak dan tarikh tutup 28/3/2014.. Jadi boleh cepat2 mohon

    ReplyDelete
  83. @Cikgu Akimkalau dari diploma camne bang,untuk intake bulan 9..boleh ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dri dip.... xbrapa pasti mara taja tk..cuba tnya mara ntuk lbh pasti.

      Delete
  84. saya ada soalan. andai kata saya nak further master tapi cgpa x da lah hebat mana pun,boleh ke apply master? sebab niat nak belajar,kan. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus.kalau da ada niat tu apply ja.in sya Allah dpermudahkan...ntuk pontr lak, lain uni lain syrt dia..terus rfer uni n usahha dptkan penaja yg sesuai.

      Delete
  85. salam, nama saya nadila. saya nak tanya, kalau pointer saya rendah, boleh ke saya apply mara sebab setakat ni process application ke university okay je tak de sebarang masalah lg sbb entry requirement dia pun just UK2.2 tp saya risaukan penaja tu, selain mara, mana lagi pinjaman yg ada?

    ReplyDelete
  86. @ILINADILA KHALID nadila...kalau da lepas syrt uni tu rasanya takdek masalah sgt ..asalkan leps syarat MARA bukan teknikal 3.5 above..and kalau teknikal 3.00 above...in sya ALLAH dapat...penaja lain stakat ni tak pasti..tapi kalau ada sy update ya..

    ReplyDelete
  87. Salam....nak tanye kalau sekarang dapat interview pascamara. Tp habis degree januari 2015. So rase nye ok ke pegi interview or xyah pun takut x sempat untuk apply? Huhu

    ReplyDelete
  88. Salam ckgu akim.sy ade apply for uni in UK utk kmasukan sept 2015 (means pngajian sidang 2015/2016)n sy dah dpt conditional offer dpd uni tu.sy cnfuse sbb sy apply loan mara tu thun ni,2014 (kemasukan 2014/2015). so, boleh ke? ke sbnrnye sy perlu appy loan mara ni next year?sy akn attend interview tu within 1-3apr ni, n sy wonder if sy perlu bawak skali ke x conditional offer letter tu (sbb kmasukn 2015-16)..tq n sorry for long question:)

    ReplyDelete
  89. tahu tak bila interview 2014 pascamara luar negara bagi zon selangor?? saya takut time tu ada hal, maklumlah kita ni kerja dengan orang kan.. ada sape2 boleh kongsi kan tak ape yang berlaku masa interview tu?? terima kasih

    ReplyDelete
  90. Salam. Nak tanya ttg english requirement bg UK. sy dh dapat conditional offer dr sheffield dlm bidang HRM. cuma sebab xamik ielts lagi je saya xdpt unconditional letter tu. skrg, sy dlm proses nk dptkan mara. temuduga xlama lagi. klu dapat temuduga br nak amik ielts. tp masa result spm saya 2006, mmg ada result english tuk gce-o level. cuma saya xtahu mana nak dptkan sijil tuk gce-o level sahaja?

    ReplyDelete
  91. Soory, bila dah confirm dapat BIASISWA MARA br nk amim ielts. abang tahu ke mcm mana nk dpt sijil keputusan tuk GCE-O level tu? mana tahu sy pun xperlu amik ielts tuk unconditional letter

    ReplyDelete
  92. Soory, bila dah confirm dapat BIASISWA MARA br nk amim ielts. abang tahu ke mcm mana nk dpt sijil keputusan tuk GCE-O level tu? mana tahu sy pun xperlu amik ielts tuk unconditional letter

    ReplyDelete
  93. @izah izzah..pergi ja iv...tawaran MARA valid sampai bulan 4 tahun 2015 kalau dapat..soo, backup siap2 uni intake march..sempatla...all the best!

    ReplyDelete
  94. @Anonymous attend ja iv MARA..and the best solution now, apply uni yg intake sept 2014 ataupun intake march 2015...sempat ag ni..in sya ALLAH..

    ReplyDelete
  95. @Nursyahirah Syirah..pergi sek lama n mintk sijil gceo..anti dorang bg..sijil tu kalau tk silap..mmg uni sheffield terima...

    ReplyDelete
  96. Salam, sy nk tanya..
    Jika seseorang pemohon yg ingin memohon pinjaman mendapat CGPA 4.0 dlm ijazah sarjana muda(bukan teknikal, b.ed(hons) tesl) ingin menyambung masters di Luar negara, mendapat band 7 didalam peperiksaan IELTS.. Tetapi tidak mendapat semua credit di dalam matapelajaran semasa SPM.. Adakah pihak mara masih dapat mempertimbangkan permohonan tersebut? Terima Kasih..

    ReplyDelete
  97. @Solehah Aurelie ok camni...Untuk soalan ni boleh rujuk pihak MARA terus..sbb saya tk berapa pasti mengenai keputusan spm diambil kira macamana..

    Tapi daripada pendapat saya, kalau da dpt degree 4.00 flat, IELTS band 7..da menunjukkan awk layak...sebab nak smabung pascasiswazah mestilah merujuk pada kelulusan tertinggi iaitu degree awk kan...sy doakan sEmoga berjaya..in sya ALLAH...

    ReplyDelete
  98. Terima kasih for the info. Akan cuba diusahakan. :) Klu manchester university pun boleh guna GCE-O level jugak ke?

    ReplyDelete
  99. @Nursyahirah boleh...manchester-reading-sheffield..ni yg sy tahu boleh waived ielts gna gceo

    ReplyDelete
  100. Alright. Thank you so much :)

    ReplyDelete
  101. As-salam...
    Terima kasih atas maklumat & ilmu yang anda kongsikan... saya sgt dukaciti kerana masih tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat master diluar negara, saya tidak tahu bagaimana hendak bermula, lebih2 lagi bila kite bukan dari keluarga yg berada amat sukar mendapt tempat.. apa pandangan anda?

    ReplyDelete
  102. @Aku_adalah_Aku a.k.a Nocasz wasalam... semua org layak untuk dapat sambung master tidak kira siapa...cuma sekrg ni usaha ntuk dapatkan penaja ..in sya ALLAH...teruskan apply selagi belum dapat..kunci dia jangan putus asa...pada saya, semua ada potensi..teruskan usaha (^_^)

    ReplyDelete
  103. salam saudara cikgu akim,

    terima kasih ats pkongsian. sy nk tny bkenaan gceo level tu .sy spm 2003. still valid kah kalau nk gn gceo level.ad org gtau start 2004 bru valid. benarkah?hihi.tq so much for your assistance :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. better hantar je kat uni yg apply tu dlu..then tgok drg blas apa..sbb english req tu depend on uni...

      Delete
  104. Hi Cikgu,

    Dalam komen kat atas cikgu ade ckp utk yg belom dpt offer letter better tunjuk bukti yg application kita in process kan.
    tapi masa interview nanti mara xde mintak pn kita pnya offer letter. so cmne mara nak bg priority pd candidate yg dh ade offer letter?

    and nak tanya cmmne nak search ranking subject? sbb saya pilih msc of science in database system sbb sy minat and related dgn kerja saya skarang. dh xpeduli dh course tu ranking mcm mane sbb for me better further study dlm course yg kita minat n related to current work.

    ReplyDelete
  105. Salam. Nak tanya kalau dah missed dateline application possible lagi tak untuk apply sekarang untuk g uni Jan 2015 sebab sekarang masih di tahun akhir sem 1.

    ReplyDelete
  106. @Anonymous okep..kalau MARA tak mntk maksudnya offfer letter tu xjadik priority la wat masa ni..ikut tahun sebenarnya..sbb tahun lepas MARA suruh bawak offer letter masa ujian psycometrik..

    Soalan kedua..yup..bagus kalau da nampak bidang apa yg nk amek...skunk search ja top university for subjek tu kat

    http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2013/computer-science-and-information-systems

    moga berjaya!

    ReplyDelete
  107. @prettymuchokay wasalam...Da lepas permohonan MARA aitu ya?kalau macam tu kena apply lain ntuk next Intake..mybe bulan 2 tahun depan plak....Sbb saper yg apply bulan 2 aitu and dapat, tawaran tu valid sampai April 2015...

    ReplyDelete
  108. Salam ckgu nak tanya, mcm mana ckgu apply kat university of sydney tu? I mean dari segi english requirement and application fees? Sbb sye pn skrg tgh survey uni ni. Tq

    -tasha-

    ReplyDelete
  109. tasha-masa apply tu mula kena amek ielts..kos sy kna dptkan bnd 7..tpi masa hantar result cgpa sy hantar ja surat from previous uni mngatakan english as medium language..then uni terus bg uncond offer..so now, boleh cuba hantr surat dlu then tgok uni reply camna..kalau ok tkpyh amek ielts da..sbnrnya ikut kos n uni jga..

    ReplyDelete
  110. pasal appliction fee plak..masa apply uni syd, sy da dpt surat twran mara n financial afidavit..so hantar financial afidavit mara terus dpt waived applctn fee...tpi ada mmber2 yg da smpi sni ckp drg dpt waived appliction fee sbbb guna agen..nama agen tu IDP..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh thanks a lot! Skrg stuck nk amek uni kt aussie sbb fees ni dgn ielts. Sbb nak amek kat uk masuk awal bulan 9 kn, time tu bru blk intern. at least kt aussie msuk march kan. Sempat la nak uruskan mcm2. Hee tq for helping! -tasha-

      Delete
  111. thanks a lot for sharing...info yg sgt membantu...tp saya dah terlepas nk apply untuk tahun ni sbb igt mac baru buka...macam mane nak n dari man nak dapat info application untuk next year buka bila pulak ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenanrnya ramai terlpas sbb appliction bukak hnya dlm msa 2 mnggu ja...STart awal bulan 2 tahun depan da boleh survey2..kt fb pascasiswazah MARA tu biasanya drg post link...in sya Allah next year rezeki kamu pula

      Delete
  112. Alhamdulilah. Sheffield terima sijil 1119 tu. Mmg betul sijil tu masih ada kt skola lama. Skrg da dpt offer unconditional dr Sheffield. Cuma...... funding dr mara je skrg tggu result. Tp. Iv selasa br ni 9 april rasa mcm X performed well je. Ramaiiiiii sgt yg mohon. Tgh fikir jgk sumber funding len selain mara. Tanya jpa. Jpa hanya taja untuk penjawat awam. Sedey.

    ReplyDelete
  113. Owh. Lupa Manchester xterima sijil 1119 tu. Katanya school saya insist nk specified english proficiency jgk.

    ReplyDelete
  114. Boleh bagi idea ttg tpt blaja US/UK/AUS. yg mana lbh selesa untuk yang ingin membawa keluarga dan anak-anak. Dari segi kewangan,keselamatan dan pendidikan. Mohon pandangan. Tkasih

    ReplyDelete
  115. @Syahrizad Sapandi kalau UK dan US sy tk berapa tahu sgt..yg saya nampak kat aussie ni ramai yg sambung phd sambil bawak family sekali..boleh tanya soalan ni kat http://perjalananku.com/maraforum/..mungkin ramai boleh kongsi pengalaman dalam tu...(^_

    ReplyDelete
  116. @Nursyahirah Tahniah syirah! dpt uncond da..btw, selebihnya kita serahkan pada rezeki..in sya ALLAH...chill k

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Cikgu Akim terima kasih. Tu la. Tawakalallah. Sedang cuba menenangkan hati yg lg rasa berdebar after da settle pasal uni dgn english requirement. Tinggal pasal funding je lg step. Dalam hati Allah je tahu harapan yang tinggi menggunung ni. Btw, Terima kasih banyak2 atas info mana dptkan sijil 1119 tu. Heeee. :)

      Delete
  117. @Cikgu Akim

    Thanks for the feedback...amin...InshaAllah harap2 ada rezeki la ye... =)

    ReplyDelete
  118. salam,,,nak tanya,,,saudara belajar di UNI mana?course apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. uni of sydney,aussie ambil Master of Agriculture ..in sya Allah sethun di sini

      Delete
  119. kalau sy dh accept unconditional offer dr uni 1, kemudian sy dpt conditional offer dr uni 2 yg mmg sy nk pergi, boleh tak sy decline or withdraw my acceptance dr uni 1??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..boleh....nnti uni defer ke next intke..or..bleh ja ckp nk decline sbb dpt uni len

      Delete
  120. Salam. Nak tanya, pernah dengar tentang My Brain? Ce komen sikit.

    ReplyDelete
  121. Salam. Entry ni applicable untuk undergraduate tak? Saya dah dapat conditional offer letter daripada uni luar negara. Bila lagi mara buka untuk application ye? Thanks.

    ReplyDelete
  122. salam..sy nk apply utk sambung master ke luar negera..tp pointer 3.0+ ja..selain mara, apa lg yg boleh sy apply utk biaya pengajian eh..?
    sijil gce-o??dia dlm spm slip je kn..?bukan sijil asing kn?

    ReplyDelete
  123. @Anonymous undergrade under MARA lebih kurang cam ni juga proses dia..cuma tak pasti MARA buka bila kalau undergrade..boleh cek kat laman web MARA

    ReplyDelete
  124. @Anonymous cuba apply biasiswa chevening(rujuk laman web chevening scholarship) ataupun usha2 laman web uni yg ada tawarkan biasiswa ntuk international student(agak susah jga nk dapat) tapi boleh cuba dlu....

    Sijil Gceo tu asing...boleh pergi sekolah lama and mintak....tq

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum, boleh mintak sijil GCE-O dekat sekolah lama? kalau dah berzaman masih wujud ke sijil tu? SPM tahun 2002.

    ReplyDelete
  126. Oh, lagi satu nak tanya, hehehe.. UiTM tu dikira uni yang guna english as second language ke?

    ReplyDelete
  127. @Black Odour YUP..masih boleh mintak kat sekolah lama..sbb pihak sek akan simpan..just mintak sijil gceo...

    Sbenarnya bukan ikut uni..tapi ikut kos masa degree dulu..boleh pergi bahagian akadecuba mintak surat tu..pihak akademik akan cek samada kos tu belajar dalam english or tak n dalam masa yg sama boleh cuba explain apa yg kamu blaja dulu..

    smoga berjaya

    ReplyDelete
  128. slm ckgu akim, alahai teringin sgt ni nk smbg mmster kt luar.. bru je trjmpa blog ni yg write very detail. thnx.. bab nk pilih u peningggg,, sy dr bidang archtcture, so nk smbg pn lbih kurang bidang yg ade2 kaitan w senibina,, so any opinion u yg blh cg suggestkn?

    ReplyDelete
  129. hai tira, housemate sy yg sama2 blaja kat uni of sydney ni pun amek Master of architecture..dia from sains senibina UITM dlu..Sebenarnya kos architecture ni sangat banyak uni yg offer..so first step, search top uni dalam bidang ni...Then boleh mula apply or guna khidmat agen ntuk applykan..kalau kat Australia member ckp RMIT University kat Melbourne yg top bidang ni..tapi banyak ag..so all the best...

    ReplyDelete
  130. oh really. thnksss.. nmpk gaya utk thun ni dh mcm suntuk sgt.. i'll try for next year,, uni kat melbourne ae.. sounds good, sy pn bru mula kerja mybe thun ni cri pnglmn dlu skit.. tq cg :D

    ReplyDelete
  131. salam..cgu..sy na tye..mase na kita deal dgn uni tu,kita kene ke buat proposal dulu atau mcm mana ye..mcm local uni,kalau na apply kene buat proposal then submit borang tu..

    ReplyDelete
  132. @syahira yusof yup..kalau nak apply phD OR master by research kena submit proposal juga masa apply...

    ReplyDelete
  133. Salam..ramai ke setiap tahun yg dpt tajaan mara

    ReplyDelete
  134. @Anonymous setiap tahun ada kuota berbeza-beza...kalau tahun lepas agak ramai jugak..tpi tak pasti tahun ni..hope makin ramai yg dapat offer sambung ke peringkat lebih tinggi..amin

    ReplyDelete
  135. As Salam nak tanya kalu kita mohon untuk PHD result kelulusan tertinggi kita di ambil kira atau die akan tgk juga kita punya result SPM n seangkatan dengannya..teringin nk try..tp risau..sebab result SPM tak berapa cantik..

    ReplyDelete
  136. @kecewa firstly dia akan tgok kelulusan tertinggi..SPM tu sbagai nak ckupkan syarat..sbb kalau tgok syarat mana2 uni smua mntk kelulusan tertinggi..

    ReplyDelete
  137. Salam cikgu... Saya dapat unconditional offer dari Uni kat UK utk Sept nnt. Tapi saya terlepas permohonan MARA tahun ni. Klau saya tetap try apply tulis surat rayuan semua bole tak rasenyer? Cikgu ada tahu siapa in charge utk bahagian biasiswa luar ngra MARA tak? Saya cadang nak call MARA nnt. Terima kasih harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  138. @nadiapop2 wasalam,sebenarnya rayuan boleh dibuat kalau da mohon MARA tapi tk dapat...masalahnya tak sempat mohon kan...so ada 2 choice..first, cuba call MARA ada borang khas tak boleh isi kalau kes2 yg da dapat tawaran uni unconditional offer...scnd choice, defer kemasukkan uni sept tahun depan..then bulan 2 tahun depan apply MARA ataupun chevening scholarship or biasiswa biasiswa lain...

    pss: sal nombor tu mmg tk simpan..sbb yg uruskan tahun lepas org lain..thun ni org lain..cuba search laman web MARA bahagian biasiswa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank u so much cikgu. Saya cadang nak naik oejabat mara nnt. Ruma sy agk jauh kt jb, tapi sy cuba jgk buat appointment dgn officer dia. Thank u ek cikgu. Semoga sama2 kita dpt mengharumkan nama negara dan keluarga. Cewah

      Delete
  139. salam cikgu..
    how to contact u? ada soalan nak tanya..dan saya juga seorang guru nak sambung belajar

    ReplyDelete
  140. @Gorjes Ke?? wasalam boleh e-mail

    loqman_taurus90@yahoo.com


    in sya ALLAH cuba jawab takat yg tahu...

    ReplyDelete
  141. slm en.loqman..sy baru je dapat tawaran loan mara 2014. tp semalam (23may) sy baru je ade conditional offer kmasukn sept 2014..sy skrg still in final sem undergrad n expected to graduate bulan 11 ni, so xde degree certificate lg n sy xambil IELTS lg n ..so mcm mne ye?mohon pendapat.terima kasih:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Walaupun belum provide ielts yet mara still process ya application kita?

      Thanks

      Delete
  142. salam cikgu.. saya dapat conditional offer letter dari uni yg sy mintak... tapi.. dalam blog ni cikgu bagitau yg kene selesaikan syarat2 yg u bagi untuk dapat unconditional offer letter.. masalahnye skang syarat yg uni tu bagi adalah untuk attend english class dekat uni tu .. so macam mana nak attend class tu sedangkan sy kene bagi unconditional offer letter dekat mara.... mohon bagi penyelesaian....

    ReplyDelete
  143. @Anonymous Wasalam...kes saudara/i ni sy tak pernah dengar tahun lepas..tapi sy rasa saudara/i da lepas semua syarat...tggal nk kena attend kelas ja terus dpt uncond kan...so solution yg bagus sekrg ni call pegawai MARA cepat2 dan explain situasi ni...macam tahun lepas ada yg masalah nk dptkan uncond sbb uni nk financial afidavit dri MARA, sedangkan MARA tak kluarkan ag FA tu..n drg call MARA terus settle...semoga berjaya ya!

    ReplyDelete
  144. terima kasih cikgu...

    ReplyDelete
  145. Salam, saya nak tanya. Saya tak berjaya masa apply online mara haritu. 1st stage lagi dah tak berjaya. huhu :( Mara akan bukak rayuan. Rayuan ini dipertimbangkan tak utk calon yang tak lepas 1stage (panggilan utk interview dan ujian iq)?

    ReplyDelete
  146. @Zulhilmi Haris sorry zul...Haritu ada terbaca pasal ni...MARA sndiri keluarkan kenyataan yg rayuan hanya untuk yg sudah melepasi stage pertama tu..so kepada yg tidak berjaya ke stage pertama tidak dipertimbangkan.....awal tahun depan apply lagi..cuba juga biasiswa2 dri uni oversea tu sndiri..pergi laman web dan e-mail uni ada tak full scholarship ntuk international student dan camna nak apply..Then skrg apply ja uni dlu..at least ada biasiswa mana2 bukak leh apply guna surat tawrn uni tu...in sya ALLAH...usaha selagi bersemngt k..semoga berjaya

    ReplyDelete
  147. akum..biasanya uni akanminta funding proposal...so kalau kita minta scholar MARA...mcmane kita nk tulis funding proposal tu?harap cikgu bantu



    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, da dpt scholar MARA ke hritu? sy xpnh dgr sal funding proposal..tpi financial afidavit penah..stu surat rasmi mngtkn kita akn dsponsor oleh MARA ..dlu msa dpt MARA uni mntk financial afidvit..so sy e-mail mntk ngn pgwai MARA ja...mga brjya

      Delete
  148. As-Salam Cikgu,mohon sedikit pencerahan..alhamdulillah dapat mara dan bercadang pergi uk bulan Jan buat MBA,dah dpt unconditional offer dari Uni yg TIADA dlm list Mara,sbb hanya ada satu choice dlm list tu (Aberdeen). Masalahnya Aberdeen MBA tiada accreditation,dan setahu saya dia top-ranked for its Engineering subjects. Soalan saya, adakah Mara boleh terima Uni yg saya dapat,perlu buat surat rayuan tukar uni ke? Thanks Cikgu..

    ReplyDelete
  149. @AzaFirstly tahniah sebab dapat MARA! saya dulu pun ada pengalamn tukar uni from intake sept to Feb 2014...tapi amat tidak digalakkan kalau intake bulan july or sept..Tapi Aza intake Jan so masih ada masa sbb process dia agak lmbt jugak ntuk dapat feedback..Orait, kalau Uni yg da dpt uncond offer tu tiada dalam list MARA cuba cek samada MBA kat uni tu ranking berapa lam world...Macam kes kawan saya, masa permohonan dia isi uni newcastle, UK..tapi MARA suruh tukar uni yg top 100..So, dia buat rayuan kat MARA nak ke Uni of Reading, Uk, sbb Agriculture kat situ Top 11 in world...Then MARA terus accept rayuan tu..So, cuba search rank according to subject dan wat rayuan ke MARA beserta lampiran bukti k..semoga berjaya!

    ReplyDelete
  150. Bersemangat nak habiskan Msc dan nak mohon Phd ke UK. Terima kasih atas perkongsian!

    ReplyDelete
  151. @siti aminahYup..MARA tak mintak any english requirement untuk keluarkan surat tawaran MARA..Yang penting unconditional offer from Uni ja...semoga berjaya!

    ReplyDelete
  152. Thanks for the tip cikgu akim! But I do hv another question, and hv emailed to u.. Harap cikgu dpt to long jawab :D tq so much again!

    ReplyDelete
  153. Salam wbt buat masa sekarang mmg xboleh applykan sbb dah tutup tarikh? jadi sy perlu tggu tahun depan ye ? =)

    ReplyDelete
  154. @Perjalanan Hidup.......... YUP..AWAL tahun depn kena sentiasa bukak web MARA

    ReplyDelete
  155. Salam Saudara Loqman..nk tanya sket..utk referral letter tu, bagi yg dah bekerja, boleh tak mintak boss kt tempat kerja je yang buatkan. maksud saya kedua2 referral letter tu..nak gi carik lecturer kt uni tu dah lama sangat..ntah dia pn dah lupa muka bekas student dia nih..huh..dah 8 taun tinggalkan uni...

    ReplyDelete
  156. Salam, saya nak tanya kalau uni x mintak ielts mara akan pengecualian x. satu lagi sijil GCE-O tu mara terima lagi ke utk syarat tahun 2014 sbb ade org ckp sijil tu valid utk 2 tahun jer. cmane ye?

    ReplyDelete
  157. @Shahrul Kalau yg da bekerja boleh mntk bos or ketua jabatan buatkan..Tapi ingt kadang2 uni mntk pesnyarah juga..or sorang pesnyarah sorang bos..Tapi hantar je dulu tengok uni ckp apa..

    ReplyDelete
  158. @Shahrul Kalau yg da bekerja boleh mntk bos or ketua jabatan buatkan..Tapi ingt kadang2 uni mntk pesnyarah juga..or sorang pesnyarah sorang bos..Tapi hantar je dulu tengok uni ckp apa..

    ReplyDelete
  159. @AHMAD SYAFIQ NASHRUDDIN Yup..asalkan dapat uncond offer from uni ckup..sbb MARA nak uncond ja ntuk proses yg seterusnya..Gce-o plak hantar ja dulu kat uni tu...member sy guna yg 2006 punya lepas..semua ni bergantung pada uni..submit dulu ya...semoga berjaya

    ReplyDelete
  160. Salam Cikgu. Sy nk tnya biasanya kalau nk apply sambung uk pointer degree kna 1st class atau 2nd upper. Kalo 2nd lower class ni ada peluang dpt tak?

    ReplyDelete
  161. @Hanun wasalam...sebenarnya depend pada syarat kursus yg kita nak amek tu n uni yg dipilih....cam sy dulu nak apply uni manchester dorg tetpkn 3.5 above...then untuk kos yg sama uni newcastle tetapkan 3.0 above...so better search nk kos apa..n tgok syarat2 dia..then nak lebih detail e-mail uni tu...semoga berjaya!

    ReplyDelete
  162. assalamualaikum... boleh sy tanya.. application biasa buka awal tahun kan. dan insyaAllah sy habis study pd bulan 6 2015.. jd, mana yg lebih baik.. sy apply MARA pd awal 2015 atau awal 2016..

    ReplyDelete
  163. @Anonymouswasalam...boleh apply dah awal tahun 2015...macam saya dulu pun sama..habis belajar bulan 6 (2013)...Tapi bulan 2 (2013) da mohon.. Dinasihatkan untuk backup uni yg intake awal tahun 2016 ya selain apply uni intake sept..semoga berjaya!

    ReplyDelete
  164. Spm gred D dlm BI.. boleh mohon juga ke..

    ReplyDelete
  165. @Tasnim Apply ja ,sbb apa2 pon akan drujuk kelulusan tertinggi masa apply tu..etc degree/master

    ReplyDelete
  166. masa buat degree kt upsi,traskrip aply macam mana?kan masa tu tak grad lg

    ReplyDelete
  167. @ali abu dlu habis bulan 6 (2013 ) kt upsi..spatutnya trnskrip mmg kena tggu konvo bru dapat..tpi boleh pergi bahagian akdemik UPSI dan tnya dorg bila mesyuarat senat ntuk cnfrm result kita diadakan..then tnya dorg camna nk amek trnskrip awl..cam sy dlu...dpt amek trnskrip dalam bulan 8 camtu...bulan 9 konvo kan..so sempat lagi hantar semua doc termasuk trnskrip kat uni oversea bulan 8 tu...Kena sntiasa update ngn bahagian akdemik

    ReplyDelete
  168. Boleh senaraikan uni mana yg ambil 3.5 above. Kalau saya dapat 3.00 above ada uni lain masih menerima . Terima kasih .

    ReplyDelete
  169. oo..mase dapat transkrip tu result sem 8 da ade sekali..even tak convo lg..ok2 faham..thanx

    ReplyDelete
  170. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  171. salam and hi,

    sy mmg nk smbung master kt overseas, im currently on my last semester in bachelor of accounting and my pointer is 3.0 above tp xsmpai 3.5 pon,mslhnye sy nk smbung master in management, boleh ke?xberminat nk ambk acca..thanks for sharing..smoga Allah memberkati..
    reply me on farahwahida92.fw@gmail.com

    ReplyDelete
  172. As salam...saya nak tanya..
    1) Kalu nak further master in Korea, kena ambil jgk TOEFL? Or kene pergi daftar di INTEC? Tp setahu saya kalu INTEC just for those yg nak further diploma and degree in oversea je...

    2)Mostly kalu further master in countries such as korea, japan..drg akan mostly gune kan English in their lectures?

    Sorry byk tnye sbb saya buntu xde pun org nak explain cara blaja ke korea for master ^^

    ReplyDelete
  173. @Anonymous Wasalam, sorry sebab tak ada pengalaman apply mana2 uni kat korea ... Boleh cuba join group fb: https://www.facebook.com/groups/494599987258759/

    >>hope dalam tu ada yg assist..tqq

    ReplyDelete
  174. @Farah Wahida yup..boleh ja Farah nak amek Master lain dripada degree tu..cuma certain uni akan ada requirement masing2 baru dorng kluarkan uncond offer..Da boleh start apply uni dan dptkan uncond..then snng skit nak apply scholarship plak..smoga berjaya ya!

    ReplyDelete
  175. salam cikgu Akim.
    nice sharing btw..


    nak tanya. uni ape je yg accept english requirement dari pengajian akademik instead of ielts or tofl.. setakat ni just tahu certain uni kat Australia. selain dari itu apa eh? bole share tak? tq :) May Allah bless u..

    ReplyDelete
  176. Slm. Nk tny awk smbung master dlm bhgian ape dan dekat u mne? Sbb sy oon degree in sciience with edu(cikgu). Thnx

    ReplyDelete
  177. @Anonymous uni of Sydney, Master of agriculture ..dulu amek bachelor edu in agricultural science kt upsi.Master tk wat edu pon..amek content ...so da decide ke nak amek master apa..science bnyk cabang dia..bnyk pilihN..

    ReplyDelete
  178. Salam. Nak tanye, civil engineering termasuk ke dlm pinjaman mara ? And pinjaman mara ni utk negara mana je ye ?
    nadiraharnies@yahoo.com

    ReplyDelete
  179. @Anonymous Cvil engineering boleh...hampir semua kos boleh sebenarnya..and Negara mana tu bergantung pada ranking uni..cari uni yang dalam list MARA or 100 top uni in world...

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~