February 1, 2016

Pembelajaran Abad ke-21: Aktiviti Gallery walk subjek Sains

Pembelajaran Abad ke-21: Aktiviti Gallery walk subjek Sains

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung blog, topik harini agak berilmiah iaitu menyahut seruan Kementerian Pendidikan untuk mempraktikkan pembelajaran abad ke-21. Sebenarnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan, tapi perlu juga lihat keupayaan kelas tersebut (kelas hadapan atau belakang) dan cari aktiviti yang sesuai dengan tahap mereka supaya tidak membuang masa dan dapat mencapai objektif PdP

Melihat keadaan kelas sains tingkatan tiga yang diajar, mereka ni sangat aktif dan suka bercakap serta mempunyai sifat inkuiri yang tinggi. Kalau kelas satu masa memang tak cukup nak jawab soalan masing-masing..Jadi untuk cubaan pertama ni, aktiviti "gallery walk" di jalankan bagi menerapkan kebolehan mereka mencari maklumat, menulis maklumat dan menyampaikan maklumat dalam bentuk yang mudah difahami kepada rakan sekelas mereka.

Tugas sebagai guru untuk aktiviti ni hanyalah membimbing dan tidak memberikan sebarang idea awal (supaya idea pelajar tidak terhad). Semua dipecahkan ikut kumpulan kecil (1 kumpulan 3 orang) dan setiap kumpulan diberikan tajuk. Topik yang dipilih untuk cubaan pertama ni ialah Bab 2 Sains Tingkatan 3- Subtopik Sistem Pengangkutan Dalam Tumbuhan. Kemudian beri pelajar masa untuk mencari bahan dan setiap kumpulan perlu membentangkan tajuk masing-masing pada kelas seterusnya (esok/minggu hadapan)

Pada hari yang ditetapkan, semua pelajar dibawa ke dewan (boleh bawa kemana-mana tempat terbuka asalkan bukan kelas) dan perlu menampal hasil kerja masing-masing di sepanjang pintu dewan (ala-ala pembentangan poster tesis), kemudian setiap kumpulan perlu membentangkan topik tersebut sehingga kawan mereka faham apa yang disampaikan. 

Jadi tugas guru waktu ni perbetulkan sebarang kesalahan fakta dan cuba menerangkan kembali part yang masih belum dikuasai. Untuk memberikan semangat bersaing, pelajar daripada kumpulan lain dipilih secara rawak untuk memberikan penilaian kepada kumpulan yang membentang. Skala 1-10 ditetapkan ( 1-4 Lemah), (5-7-Baik) (8-10 Terbaik) dan diulis pada sticky note kemudian akan ditampal pada kertas mahjong kumpulan yang membentang. Kumpulan terbaik akan diumumkan dan dijadikan contoh



Pelajar diberikan masa menyediakan bahan pembentangan di luar dewan


Pelajar memulakan pembentangan sambil dipantau guru
Sebarang kesalahan fakta dan info yang kurang jelas akan terus diperbetulkan guru supaya pelajar lain tidak salah maklumat

Setiap kali beralih ke checkpoint berikutnya, semua pelajar diminta membaca sepintas lalu topik yang bakal dibentangkan rakan mereka dan sudah bersedia dengan soalan


tekun mendengar 


Dalam masa 30 minit berjaya menyiapkan semua pembentangan .


Akhir sekali, rumusan untuk PdP akan dilakukan, soalan KBAT juga akan disoal dan pelajar berebut-rebut menjawab memandangkan mereka sudah selesai mendengar semua topik yang dibentangkan.



Kebetulan sekolah aku ada taman Orkid , maka pelajar dibawa melawat taman dan beberapa soalan diajukan. Sebagai contoh: Mengapa taman orkid ni perlukan perlindungan jaring? Kenapa tidak boleh tanam terus dalam pasu yang berpasir?Bagaimana bunga orkid mendapatkan nutrient daripada baja yang diletak dalam pasu? dan beberapa soalan menguji minda disoal.

Tamatlah aktiviti PdP yang diperuntukkan dua waktu mengajar. Pelajar meminta supaya aktiviti ni dilaksanakan lagi.
 Ok no prob!

6 comments:

  1. Assalamualaikum,
    kalaulah semua sekolah buat benda2 cenggini...kan ganerasi muda kita aplikasi KBAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sekarang semua subjek nak aplikasi KBAT..Yang penting kenali potensi pelajar dalam kelas dan tentukan aktiviti apa yang sesuai.. Gallery walk ni hanya sebagai salah satu contoh

      Delete
  2. cikguu akimm nak rotann pelishhh

    ReplyDelete
  3. Akim i lapppp u so much muacks XOXO

    ReplyDelete
  4. cikggu akemm winduuu

    ReplyDelete
  5. cikgu akimm nak kapel mapel boleyyy?

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~