July 23, 2011

PERCAYA PADA DIRI SENDIRI DULU, BARU........

Apa khabar rakan2 blogger..selamat berhujung minggu semua...pejam celik pejam celik pastu terbersin dah nak masuk bulan Ogos..cepat sangat masa berlalu..dalam tempoh 3 bulan dirumah ni macam2 benda dah berlaku...owh ya tak lama lagi semua umat islam bakal menyambut bulan ramadhan...semoga kita sama-sama tempuhi dengan sabar moga peroleh berkat..insyaAllah...

Aisehh..tetiba tajuk entry tergantung plak...sebenarnya nak cakap soal percaya mempercayai...walaupun agak subjektif..tapi hakikatnya perkara ni kita perlu bersedia..kelak kalau kena batang hidung sendiri barulah kita menyesal terlalu percayakan seseorang..bahaya tau!Sebabtu sebagai manusia yang tak sempurna ni kita perlu sentiasa PERCAYA PADA DIRI SENDIRI DULU BARU MEMPERCAYAI ORANG LAIN..Biasalah manusia ni bila bercakap semuanya manis...tup--tup--hanya sepetik jari semuanya boleh berubah..masa tulah kita terkapai-kapai mencari apa sebenarnya salah kita..rupa-rupanya kesalahan paling besar ialah terlalu mempercayai orang lain...

Adeh..sepanjang saya hidup ni macam2 jenis manusia saya dah jumpa..mungkin ada rakan2 blogger pon  dah lalui benda sama...walaupun kadang2 kita sendiri cuba untuk fahami kenapa orang suka khianati kita..tapi makin kita fikir makin sakit dibuatnya..so, jalan penyelesaianya ialah sentiasa letakkan dalam hati kita bahawa Allah akan sentiasa bersama orang-orang yang sabar...sentiasalah bersabar dengan dugaan yang menimpa diri..Adalah hikmah yang tersirat yang kita sendiri pun tak tahu kesudahanya...Beginilah kehidupan..kalau semuanya manis tak best jugak..mesti ada pahit..payau dan masin sedikit..kata orang untuk tambah perasa...Barulah kita akan lebih matang..

Kepada anda yang suka mempercayai orang lain dan meletakkan sepenuh keyakinan..saya nasihatkan berjaga-jagalah sedikit...ingat hanya sepetik jari bisa merubahkan hati manusia..Hari ni semua boleh bersedih..bergembira dan bersama kita mengharungi dugaan..tup--tup--sepetik jari semuanya hilang..hanya yang tinggal parut tebal di sebalik serpihan hati..Ayuh kita jadi individu yang lebih percaya pada diri sendiri..!

Entry ni khas untuk anda yang terlalu senang percaya pada orang lain...semoga sama-sama renungkan...1..2..3..smile...

9 comments:

  1. Betol tu betol.. sangat setuju.. kita tak boleh nak percaya orang lain sangat2.. sebab orang yang paling kita percaya tu boleh menjadi musuh no.1 dalam hidup kita.. sebab dia taw segala kelemahan kita.. HUHU

    MySuaraBlog: Dulu Lelaki Tapi Kini Wanita?

    ReplyDelete
  2. percayalahhh,,,,,,,,

    feeling dato siti lak pg2 ni

    ReplyDelete
  3. hai cikgu akim.
    hmm..btol 2..percaya diri sendiri dulu kann.
    semua yg kita lalui 2 semua pengalaman yg mmbuatkan kita lebih matang.

    ReplyDelete
  4. apa yg awk ckp kan tu btl...
    memang tak dinafikan..
    dang salah sorang yg cepat percayakan seseorang..bagi dang bila kita percayakan seseorang, kita akan senang menerima seseorang itu sebaik yg mungkin.. tp kena berpada-pada gak.. :)

    peace

    ReplyDelete
  5. @ZWAN SABRI setujuuuuuuuuuuuu sangat ngn zwan..orang yang paling kita percaya tu boleh menjadi musuh no.1 dalam hidup kita..yezzaaaaa..pengalam2...hhehe

    ReplyDelete
  6. @IMANSHAH..jom berduet..percayalahhhhhh..ehem2..sengau plak..hahhahahahahha

    ReplyDelete
  7. @IMANSHAH..jom berduet..percayalahhhhhh..ehem2..sengau plak..hahhahahahahha

    ReplyDelete
  8. cik kierana dan dang: boleh percaya pada orng..tapi kena ada batasan..betul tak..hu3..

    ReplyDelete
  9. ayie susah nk percaye orng tpy kalo dah percye seseorang..berani dia bt khianat..memang nak kne ah...

    pssst: boleh jer nak tolong abg loq kemaskan blog.. ayie okay jer nk tolong..hehe kalo xthu just bgthu dekt inbox fb ayie jer..

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~