December 4, 2010

Masa sangat mencemburui~

Tatkala melihat rakan2 yang sudah pulang..aku membuka kembali helaian-helaian kenangan yang telah tersimpan dalam memori laptopku...Pelbagai peristiwa berlaku..kadang2 aku cedih..kadang2 gembira kadang takde perasaaan..masa terus meninggalkanku jauh...benarlah kata orang masa sentiasa mencemburui kita..kadang2 kita je yang tak sedar!Masih aku ingat sem ni penuh dengan tuntutan-tuntutan tanggungjawab yang perlu digalas..tanggungjawab sebagai pelajar dan pemimpin dikolej..semuanya acuan yang menjadikan aku seorang yang matang dalam melayari kehidupan yang lebih bermatlamat!

Lembaran sem 3 ini dibuka tatkala aku menjejakan kaki ke rumah 206..bersama-sama dalam rumah tersebut abg zami(math)..abg ijat(bio)..abg zam(kimia)..yang merupakan sem terakhir mereka di kolej..sem depan mereka akan memulakan kehidupan sebagai guru praktikal..bersamaku juga uda dan ari...mungkin tidak banyak aktiviti yang dialakukan bersama kerana tuntutan masa yang tak mengizinkan...



Selalu lewat ke kelas!
Owh..apa nak jadi dengan aku..jangan tiru ya adik2..rasanya sem 1 sebelum subuh lagi bangun..sem 2 masa azan subuh terbangun..sem 3 orang kejut solat subuh baru terhegeh2 nak bangun!Akibatnya terlepas bas dan selalu lewat 3o minit kedewan kuliah..pensyarah pon senyum ja..hehehhe...


Aktiviti kolej
sangat banyak aktiviti kolej yang aku sertai..semenjak memegang jawatan exco kebajikan kolej aku telah terlibat secara langsung untuk menggegarkan kolej dengan program-program untuk mengaktifkan para penghuni..Setiap kali ada program pasti bilik meeting akan bercahaya sampai pukul 2-3 pagi..masing2 sibuk membuat persediaan...namun kami sudah seperti keluarga..kami berusaha untuk memastikan yang terbaik untuk penghuni..





Kisah ladang~Dan nama saintifik
Memegang status mahasiswa Program pendidikan sains pertanian , amali diladang tidak mungkin dipisahkan..Kalau sem 1 kami tanam jagung dan jual..sem 2 kami tanam sayur dan jual..sem 3 pula kami belajar cara-cara membiakkan pokok melalui banyak kaedah..Apa yang menarik dengan sains pertanian ialah kami perlu menghafal banyak nama saintifik pelbagai spesis pokok n tananam..terbelit-belit lidah nak sebut...tapi semuanya sangat menyeronokkan..bila tengok ja pokok masing2 cuba mengingat kembali nama saintifik..cabaran~


Amali lab!
Memandangkan sem 3 ni aku mengambil minor biology...jadi macam2 jenis experiment kena lalui..ingat lagi first lab dulu..kami kena buat experiment kutu!masing kejar kutu lam lab semata-mata nak tau berapa lama kutu berlari dalam jarak yang ditetapkan..kelaka tapi best!


Kajian luar dan lawatan~
Antara yang best kursus sains pertanian ni banyak lawatan!Kami pernah melawat ladang infoternak yang menempatkan pelbagai spesis ruminan..kami juga pernah buat kajian luar..aku ingat lagi..first time pergi cari kandang lembu fidlot..kami hampir tersesat..tapi pengalaman dengan kawan2 ni seronok sebab masing2 ada gaya tersendiri~


Banyak sangat kejadian yang berlaku sem ni..tapi tak mungkin kuluahkan semua..ada perkara yang perlu disimpan utuh dalam hati..cukuplah sekadar coretan ini membuatku terkenang memori dalam melayari kehidupan d UPSI...
impian untuk dpt dekan setiap sem..insyaAllah~


pss:laluilah kehidupan dengan matlamat yg jelas~

4 comments:

  1. rasa seronok baca..rindu pulak maktab..hehe (br 2 bln kt uk dh rindu ipg malaysia).

    btul...memori tu ada byk...best..sedih...marah..tp smua tu ada silver lining..and bila kenang balik best sgt!

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, semuanya akan menjadi ssuatu yg sgt manis suatu hari nnti=)

    *suka gmbr yg senget tuu....hahahah

    ReplyDelete
  3. such a beautiful memory....treasure it....

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~