December 13, 2010

AWAS! KESAN PENYAKIT DIABETES~

Bila jari jemari Bersuara!
Teringat peristiwa arwah atuk aku terpaksa dipotong kaki masa aku form 3.Masa tu hanya Tuhan yang tahu..perasaan mama aku sebagai anak yang terpaksa merelakan sebahagian anggota tubuh badan atuk dibuang!Tak cukup dengan itu, doktor terpaksa menebuk tengkuknya untuk bekalkan oksigen.Namun Allah Maha Berkuasa..Allah lebih sayangkan atuk aku..dalam remai2 hujan rahmat pukul 2 pagi aku dikejutkan dengan tangisan mama aku..Hanya sepatah kata Al-Fatihah...

Semuanya hanya sejenis penyakit bernama Diabetes!Sejak haritu aku cuba untuk kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi kandungan gula yang berlebihan.Tapi nafsu kuat oo..susah!Korang pon kena berusaha untuk kurangkan makan benda2 manis tau..kalau tak nak kaki jadi camni:

Bayangkan kaki korang camni tiap kali nak makan benda2 manis berlebihan!!!

Aku dapat info kesan penyakit ni dari Info Diabetes~
Penyakit Diabetes Mellitus (DM) termasuk salah satu penyakit di dunia yang paling jahat. Penyakit ini akan menyiksa penderitanya secara perlahan-lahan. Jika tidak diobati penyakit DM akan menyebabkan seperti mata buta, gagal ginjal, impotensi, sakit lever, katarak, kaki tangan kesemutan, muntah darah, serangan jantung, jantung koroner, stroke, penyempitan pembuluh darah, TBC, bahkan mungkin sebahagian anggota harus dibuang!

Sebab kalau tengok kaki arwah atuk dulu sangat teruk..Mula2 lubang kecil kat tapak kaki..pastu makin membesar..Luka susah nak sembuh dan senang untuk jangkitan berlaku...

perghhhhhhhhhh meleleeh air liur..sedapnyaaaaaaaa..manisnyyaaaaaaaaaaa
-
-
-
Tapi kesannya!
Hambek kau!Gulp!Kaki akan memburuk camni..nak ke??


Pss:Hentak balang gula, bagi semut!Boleh?

18 comments:

  1. kenapa semut xkena kencing manis???
    hehehehe

    jaga kesihatan kita bersama...

    bakal pendidik bangsa :)

    ReplyDelete
  2. sbb tuh ade pepatah..matanya semut kerana gula...sbb tuh dia xsempat kene kencing manis! err...leh digunapakai jgk pepatah org lama ni..hahaha!

    ~cikgu su~

    ReplyDelete
  3. *matinya semut.....(salah taip tu..hihi)

    ReplyDelete
  4. su:hahahha..aah semut pon mati nikan kita..eh2 terbalik..heee

    ReplyDelete
  5. kurang gula dalam minuman, tambahkan manis dalam senyuman....


    Playful Kiss

    ReplyDelete
  6. saya sayang kaki saya
    tamo jadi macam tu
    huhu...takut

    Vote No. 382 --- pilihan 10
    Undian No. 382 dibuka sekarang!!

    ReplyDelete
  7. As'salam..

    OMG x sanggup tengok pic tue , amy memang takut sebab tue untill now amy anti dengan gula..

    ReplyDelete
  8. kencing manis banyak yg terkena keranan sejarah keluarga.. payah jugak ye.. moh kita berdoa mintak2 kita tidak terkena..ammin

    ReplyDelete
  9. atok kite pun kencing manis tp alhamdulillah still in control.kite pun tkt nk mkn mns2,minum pun air putih je selalu.dh keturunan ada kcg mns,kenalah berhati2 plh mnknn.

    ReplyDelete
  10. Arwah Datuk dulu pun ada diabetes. Dekat 10 tahun kena tapi alhamdulillah samapai beliau meninggal anggota badan masih sempurna cuma banyak luka yang tidak sembuh.

    Salam ziarah.

    ReplyDelete
  11. EUWWWWWWWWWWWWWWW..GELIIIIIIIIIIIIII

    ReplyDelete
  12. janganla makan manisan banyak sangat..heheheh

    ReplyDelete
  13. sesetengah pengidap diabetis ni kalau luka mudah sembuh, macam orang sihat. tapi kuman kencing manis tu merosakkan organ dalaman. paling biasa saraf & buah pinggang. jenis yang ni lebih bahaya.

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~