November 29, 2010

Pernah tak??Sindiket kanak-kanak~

Salam buat semua teman2 blogger~
Entry harini ringkas dan padat..maklumlah esok exam..nanti kena sound sebab tak study..hehehehe..
ok..berbalik pada tajuk..pernah tak ada budak2 yang jual buku-buku agama..kalender dan sebagainya datang kat korang masa korang jalan2 kat kedai makan ke..kat taman ke..or kat mana-manan je?Dorang jual buku n mintak derma untuk rumah anak-anak yatim~

Humm..aku konfius sebenarnya..sebab kebanyakkan budak2 tu cam warga bangladesh..tapi pandai cakap melayu...aku kadang2 bukan nak cakap apa la..tapi eksploitasi kanak-kanak macamni memang semakin berleluasa dan perlu diambil tindakan segera!Sebab budak2 yang sepatutnya bersekolah tu dipaksa jalan kaki jauh2..pegi kutip derma..dalam panas ..hujan..kesian!Sebabtu aku tak sampai hati lau tak bg derma..tapi lau bg ramai yang datang kejar aku..contohnya masa kat R&R dulu..bila aku tanya sapa yang suruh..mana surat rasmi..semua lari..Aku rasa macam ada sindiket yang cuba tutup mata kita untuk dptkan duit!Dorang guna la budak2 kan..hurmmm....

Pernah aku duduk kat rumah..tetiba ada budak ketuk pintu..tak tau dari mana tetiba tanya nak beli buku tak..Aku tak jadi beli sebab dia panggil aku PAK CIK!oh tidak..muda lagi k..tapi sebab kesian aku bg la untuk dia beli air..tapi sejak kebelakangan ni makin banyak sebab selalu jumpa budak2 ni berkeliaran..Kerajaan kena ambil tindakakn!Eksploitasi kanak2....


pss:Klau bukan sindiket, mesti dia tak lari time  tanya sape suruh kan!?Mesti da diajar camtu..sapa la makhluk jahat yang guna budak2 ntuk duit ni..kalau yang betul2 untuk rumah anak yatim takpela~

6 comments:

  1. penah juga jum[e budak2 mintak sedekah

    ReplyDelete
  2. selalu sgt. sye kesian n beli, xpelah....

    ReplyDelete
  3. kadang2 sy tolong, kadang2 tak tolong...kadang2 rase menyampah lak....(uisshh...tak baikkan?)Sindiket ker?
    Sy pernah terjumpa budak2 ni mintak sedekah kat stesen bas...pakaian memang comot, muka harap simpati...tp bila dapat dwet beli KFC, main game kat cc... Pe cer lak tu?

    ReplyDelete
  4. jey:selalu kan
    Ayuni~takpe..tpi kdng2 takut sindiket yng eksploitasi bdk2 tu

    ct:Samala...tu la apsal..macam konfius..indentiti yg tak tau dri manna kan..

    ReplyDelete
  5. nasib baek aku dah besar,
    bukan budak2 lagi.
    haha~

    ReplyDelete
  6. biasanya yg muka ala2 bangla tu bukan bangla pun.. mereka pelarian dari myanmar.. bangsa rohingnyah..diusir dari myanmar kerana mereka beragama Islam. bila status pelarian, mereka tak layak berkerja atau menerima pelajaran di negara yang mereka diami. diorang hanya ada pengenalan diri sebagai pelarian je... setakat tu la yang saya tahu pun..

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~