February 16, 2011

HARGAILAH PERTOLONGAN ORANG~

Bila Jari Jemari Bersuara~
Tajuk perbincangan pada hari ini ialah MENGHARGAI PERTOLONGAN ORANG~owh sudah semestinya kita sebagai manusia yang tak sempurna perlu sentiasa menghargai pertolongan orang tidak kira rakan..guru..masyarakat dan sesiapa yang tergolong dalam spesis orang..boleh??hehe

Dalam beberapa situasi kebelakangan ni..acap kali terjumpa bilamana seseorang menolong orang lain ada rakan kita pulak yang menghasut..

"Eleh nak tunjuk baik konon"
"kenapa tolong dia?baik bagi kat aku"
"ntah pape je..tak habis2 nak tolong orang..ingat baik sangat!"

yezzz....kadang2 kita yang ingin memberikan pertolongan kepada kawn yang memerlukan pulak akan berfikir 2 tiga kali...Arghh lupakan saja...kembali kepada niat utama..andai kita betul2 ingin membantu..teruskan!!jangan sesekali terpengaruh dengan sesiapa...

Dan bagi yang menerima pertolongan..andai tidak mampu membalas..cukuplah sebaris ayat

"TERIMA KASIH"..sudah bisa membuatkan orang yang membantu kita dihargai....=)

Jadikan dirimu sebagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh, jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api. Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan. DilempaR buahnya dengan batu, tetapi tetap dibalas dengan buah.

7 comments:

  1. tul tu..tgn org yg memberi adalah lebey baik dr tgn org yg menerima.. :)

    ReplyDelete
  2. tulah, tp kdg2 org yg sakitkln ati kte, kte tolong jugak...

    ReplyDelete
  3. biar larr apew org nk kta..mmg kita xblh nk tutup mulut dorang..truskn jaah apew yg kita nk buat sbnarnya,,xblh brpatah balik lg..jika kita nk buat bnda yg baik..

    ReplyDelete
  4. kwn sy buat status kt fb die berbunyi,

    kalo org buat kite 1 kejahatn, kite balas dgn 10 kebaikan.

    betul kan?

    terima kasih tue adalah nilai kesopanan yg sgt tinggi. :)

    ReplyDelete
  5. paling suka dgn perkataan,'terima kasih'.

    ReplyDelete
  6. terima kasih. itu lbh bermakna. drpd nk bls budi, then cakap2 blkg.

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~