February 13, 2011

Bersangka baiklah terhadap orang lain~

BILA JARI JEMARI BERSUARA~
Salam buat rakan2 blogger...apa khabar??ceria2 selalu hendaknya..sekadar perkongsian di pagi hari minggu...rasanya selama lebih 20 tahun diberi ruang bernafas di bumi Allah ni banyak sangat perkara yang berlaku..salah satunya berkaitan prasangka!owh..jangan salah faham..tapi prasangka ni ialah perasaan kita yang selalu negatif terhadap orang...sekadar pengalaman...pernah tak kita alami situasi2 sebegini:

1)Cikgu baru mengajar disekolah..mula2 masuk kita dah mengutuk belakang cakap cikgu ni garang..sebab tengok muka dia tak senyum pun...tapi bila hampir 2 minggu megajar rupanya cikgu ni baik rupanya!kan2..

2)kita mengutuk orang yang kita baru kenal, berlagak giler,bajet..poyo...bla..bla...hakikatnya kita tak pernah cakap dengan dia..akhirnya bila dah berkenalan..dialah yang selalu tolong kita..mungkin selalu kot situasi macamni~

Dan ingatlah...Dalam meniti hari-hari mendatang..kita tidak tahu siapa yang bakal jadi kawan mahupun lawan..jangan sesekali menanamkan sikap prejudis dalam diri..tak semestinya luaran dia berlagak terus dihukum jahat..tak semestinya luaran nampak baik...terus dihukum alim dan sebagainya..dengan semua orang kita kena bergaul dengan ikhlas...mana tahu..suatu masa nanti dialah yang membantu kita tidak kira lawan mahupun kawan...sekadar perkongsian sambil wat lab report..ngehheheheh...

1..2..3...SENYUM~
Gambar sekadar hiasan:kenangan bersama imam muda Asyraf~

13 comments:

  1. betol2!!! fiq penah camtu.. ingatkan org tu sombong, berlagak sume, but turn out, die la my best abg yg fiq kenal!! ^___^

    ReplyDelete
  2. salam
    hakim kena kutuk ke?? wahaha

    ReplyDelete
  3. @AfiQ yup..dont judge book by it cover..tngok isi juga kan2.

    ReplyDelete
  4. itu yg abg eq alami sejak masuk kosmo minggu ni...
    blogger tu tak kenal abg eq tapi tikam baek punya!

    ReplyDelete
  5. @eqbalzack kesiannya..sabar ye abg eq..kadang2 orng akan iri hati bila tengok kita naik..

    ReplyDelete
  6. ops..entri ade kaitan lah..
    hehehe..tp lain.XD

    ReplyDelete
  7. manusie macam gitu ler.. cpt jek jatuhkan hukuman padehal cakap pon tak penah da buleh kate orang tu blagak la.. sombong la.. poyo la...

    tapi kalo da kenal... hah! dapat ko!! terus jadi member kamceng!..

    ReplyDelete
  8. hikhik, sye lg best, popmuan yg berpurdah yg baik ngan sye kt surau wat citer psl sye n kwn sye kt leturer pdhal ms dier ader mslh dlu kitorglh yg tolong, baik x? cool....don't judge books by its cover....

    ReplyDelete
  9. huhhu...yg no. 1 tu bakal anda hadapi.,...hahaha...
    psstt...lab report tu pinjam member punya ke??haha

    ari tu ashraf dtg upm...kat kolej 17....pasal maulidur rasul..x sempat nak jmpe dia...huhuhu

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~