March 15, 2010

::terkedu seketika::

kata seorang junior:

Bukan ape, abg blaja tinggi2 dulu.. takkan nak jadi cikgu jer ; tak syok.. skang sume kire gaji.. x de gaji, x idop!"






Mane ader nak jadi cikgu, x laku nanti.. hahaha, kalo jadi cam doktor, petik sume datang hahaa





..agak terkedu dengan penyataan seorang junior..sebenarnya dia bukan pandang rendah dengan profesion perguruan..tidak ..mungkin tak tahu dengan jelas akan kepentingan profesion ni..takpe2..cuma satu je nasihat abg..tak kisah kita belajar tinggi mana..yang penting kita aplikasi dan amalkan ilmu yang kita pelajari..tak salah belajar tinggi2 pastu jadi pendidik..sebab pendidk la yang melahirkan insan2 yang bergelar doktor..peguam dan sebagainya...tanpa pendidik siapalah kita??

8 comments:

  1. Jika hari ini seorang perdana menteri berkuasa,
    Jika hari ini Raja menaiki takhta,
    Jika hari ini sorang presiden memerintah Negara,
    Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
    Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
    Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa,
    Sejarahnyanya dimulakan oleh guru biasa,
    Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca….
    renung2kanlah...
    Salam ukhwahn fillah

    ReplyDelete
  2. terharu kan abg amir bila baca bait2 sajak ni..hmm budak2 zaman skunk..

    ReplyDelete
  3. emmmmmm...betul kata mu luqman..xder cikgu camner nk lahir doktor PM..ko sekeh jew kpl dak 2..hahaha

    ReplyDelete
  4. semi;tak sampai nak sekeh..he3..dia dop jauh..

    ReplyDelete
  5. memang inilah sebenarnya hakikat dan profesion sebagai guru

    sering dipandang sepi dan disisihkan

    biarkan mereka yang memerli

    kerana tak pernah sedar diuntung

    belajar ilmu dari seorang guru

    kemudian menghina guru tersebut

    inilah manusia~~~

    ReplyDelete
  6. erm..aku x ngaku dia junior aku kot....hehehe...

    ReplyDelete
  7. farhana:huahahahahah..kejam2..pss:samala..

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~