February 21, 2010

::memori debat ASTAR-satu permulaan::



::memori seorang pendebat::
baru balik dari UM..
pertandingan debat terbuka astar 2010..
apa yg ingin aku coretkan disini..
lakaran memori yang terukir dlm sanubari..
bermula mesej kak nad aku terpilih mewakili upsi..
terus bersyukur..kerana inilah saat permulaan..
bermulalah rentetan peristiwa seorang pendebat..
aku terus berlatih bawah kelolaan senior..
abg bae,,abg kama,,abg johan..kak nad..dan seangkatan dengan mereka..
mula menjiwai debat...akhirnya saat2 itu tiba..
aku diletakkan di team A..bersama abg razi..suhaimi,,dan madi..
namun beberapa konflik perang perasaan melanda..
kami adalah team fleksibel..namun aku masih bertatih..perlukan bantuan mereka,,

perjuangan pertamaku bermula dipentas perdebatan terbuka astar..
pagi itu..aku memegang posisi pertama..razi kedua dan madi ketiga..
dengan usul kini mahaiswa malaysia sudah merdeka..kami pembangkang..lawan upm..
sewaktu kuarantin..hatiku berdebar..mngkin perkara biasa..
sangkaanku hanya aku yg lemas..rupanya mereka juga lemas..
team aku yang lain membawa haluan masing2..mereka membantu yg termampu sahaja..
mereka juga perlukan bantuan..aku makin resah..
selamat nora datang membantu..ajarku cara membuat hujah..terima kasih..
habis 30 minit..perlawanan bermula..
tba giliran ku..dgn debaran aku teruskan juga..
ntah apa yang aku debatkan pon tak tau..he3..
akhirnya tamat jua pertandingan..bukan rezeki..
kami kalah dengan margin 1..kalau ikutkan team lawan bukan hebat pown..
bezanya pada pembuktian..

pada sidang kedua..
aku hanya pemerhati..namun hatiku masih rasa bersalah..
adakah sebab aku team kalah tadi?ahh buang jauh2..
kemengan menjadi milik kami untuk sidang 2..lawan umk..
hatiku mula berkata mungkin aku jdi pemerhati lebih baik..
sidang tiga lawan UIA..kami kalah lagi..
tak mengapa..akhirnya untuk hari kedua aku dberi peluang lagi..
masa ni mula bersemangat..dan kemenangan milik kami..lawan ipg ..
dapat gak aku merasa saat kemenangan tatkala aku beraksi..
kemuncaknya lawan usim..namun kami tetap tersungkur..
kalah tipis..

rumusan perlawanan..
semua yang kami kalah adalah sengit..margin 1..
yang menag margin 3..
dri 6 saringan menang 2 kalah 4..
impian upsi A ke octo final terkubur,,namun bukan penamat..
team upsi B pula berjaya ke suku akhir!!tahniah..
kredit untuk team upsi B.abg fawiz..abg faizal..kak aini..caril..kalian mmg hebat!!

untuk post morterm..kami luahkan segala-galanya..
bagiku memori pertama debat astar sngat best,,
penuh dngn perjalanan pahit manis..
kalah menang adat pertandingan..
apa yg penting..ukhwah antara kami tetap utuh..

pss:thanks pada sumer pengiring..amir..kak minie..abg kadir,,nora..kak za..abg bae.kak nad.
kredit untuk semua kelurga kelab debat upsi..aku mula mengenali kalian!!



::smile.. on da way pi main bowling kat mid valey::
::depan fakulti undang2 UM::
::dapat pegang piala orang lain pon ckup dah..he3::

::team upsi A::

8 comments:

  1. Tahniah Loqman.. sesuatu permulaan tu ibarat menyusuri perjalanan yang panjang.. banyak masa lagi.. rajinkan diri berlatih dan komited.. Insya Allah.. ;)

    ReplyDelete
  2. tahniah abg luqman,..ekin nk ikut jejak lngkah abg la,..mnruskan bahas

    ReplyDelete
  3. thanks..ekin kan nak pi ovsea..takpe berbahasla kat sana yerk..he3..

    ReplyDelete
  4. tahniah luqman
    memang berpotensi

    ReplyDelete
  5. kak aini..mekasih2..sama2 kita usaha yang terbaik!!!

    ReplyDelete
  6. Ia baru bermula, selagi waktu masih ada, berjuanglah!!!

    All The Best To All Of U...

    ReplyDelete
  7. THANKS ABG KAZA..BETUL TU..MARI BERJUANG!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

Ai, takkan tengok je.:)

~TinGgalkan JEjak Anda~

Lawat Blog mereka juga~